Olosuhteiden pakosta piti hieman muuttaa matkasuunnitelmaa viimeiselle viikolle. Samainen taifuuni, jota olimme karussa Fukuokassa meni suoraan Tsushima Islandin yli joten päätimme myöhäistää sinne lähtöä muutamalla päivällä. Fukuokasta ei kuitenkaan löytynyt meille mieluista majapaikkaa joten taas kartta käteen ja etsimään vaihtoehtoja. Parin tunnin bussimatkan päästä löytyi Kitakyushu, joka vaikutti mielenkiintoisimmalta muutaman päivän reissulle.
Kitakyushu on Kyushu saaren pohjoisin kaupunki ja samalla portti Honshu ja Kyushu saarten välillä. Se on myös pinta-alaltaan isohko, koska se on yhdistetty kuudesta kaupungista yhdeksi. Asukkaita siellä ei kuitenkaan ole miljoonaakaan (eli tuppukylä muihin verrattuna missä ollaan käyty). Ehdittiin käydä niistä kahdessa, Kokurassa sekä Mojikossa. Kokura on Kitakyushun pääkeskus.
Kokurassa tutustuimme Kokura linnan puutarhaan ja linnan ympäristöön. Olimme ajatelleet vuokrata polkupyörät, ajella ja katsella lähiympäristöä. Tämä ei kuitenkaan onnistunut, kun passit oli hotellilla joten jäi pyöräilyt sikseen.
Hetken mietittyä, lähdimme monoreilajelulle. Kimmo löysi mieluisen pysäkin monoreilradalta, Kokura horse race course puiston. Siellä katselimme hevosia ja stadionia, missä laukkakisat järjestetään. Yksi kilpahevonen kävi oikein meille valokuvauttamassa itsensä. Lauantaisin ja sunnuntaisin järjestetään laukkakisoja ja päätimme että sunnuntaina tulemme katsomaan kisoja. Luulimme, että radalla juoksee elävät hevoset, mutta ei. Kisat tulivat Tokiosta ja Kiotosta ja näytettiin isolta näytöltä stadionilla sekä sadoista pikku televisioista. Se ei paikallisten hevoshulluutta ja vedonlyöntiä haitannut, ihmisiä oli kerääntynyt runsaasti paikalle jokatapauksessa. Sijoitimme hieman myös hevosiin rahaa. Ensin piti ottaa pieni opastus vedonlyöntilomakkeen täyttöön, koska lommakkeet oli japaniksi. Nelli oli todellinen veikkaaja ja voitti meille hieman rahaa takaisin, jotka Kimmo oli hävinnyt. Hieman jäätiin tappiolle, mutta yksi hieno kokemus lisää.
Mojikoon matkustettiin paikallisjunalla päiväretkelle. Sieltä pääsee siltaa pitkin Honshu saaren puolelle Shimonosekin kaupunkiin. Asemalta löytyi retrojuna (vähän samanlainen kuin kaupunkijuna), jonka kyydissä päästiin sillalle. Sen saa ylittää joko autolla siltaa pitkin tai kävellen merenpohjalle rakennettua tunnelia pitkin. Kävellen matka oli huikeat 750 metriä. Tunneli oli ihan tavallinen tunneli paitsi lattiaan oli viivalla merkitty kohta saarten ja kaupunkien rajan merkiksi. Nelli odotti, että tunneli olisi kuin akvaariotunneli josta näkisi meren, kaloja ja muuta, mutta ei. Ja ehkä parempi näin.
Shimonosekin puolelta löytyi kalamarkkinat. Taas oli takuutuoreat sushit tarjolla Kimmolle. Myyjä antoi muovirasian ja pihdit, joilla itse valitsit palat mitkä halusit ostaa ja sitten myyjä laskutti palojen mukaan. Kylkäisenä mukaan tuli tietenkin soijaa sekä wasabia. Useimmat palat maksoi 100 jeniä (0,75 euroa) kappale eli halvalla sai hyvän lounaan. Ihmeteltiin miksi siellä on pallokalapatsaita ja -koristeita joka puolella. Selvisi, että ne markkinat ja Shimonoseki ovat tunnettuja pallokaloista. Se jäi tällä kertaa kyllä maistamatta. Ja eikä nähtykään yhtään kokonaista vain paloiksi paloiteltuina.
Kun on muuallakin käyty testaamassa paikallisten kehittämiä ruokalajeja niin täytyihän täälläkin. Kokura on tunnettu yaki soba annoksistaan. Alunperin siihen on tullut vain saatavilla olevia vihanneksia, nuudeleita ja talon omaa soijakastikketta, mutta nykyään jokainen voi laittaa siihen lisäksi lihaa tai äyriäisiä mielensä mukaan.
Mojikossa kokeiltiin yaki currya. Se on juustolla kuorrutettua riisiä ja currykastiketta.Taas tultiin siihen tulokseen, että pysyttelemme nuudeleissa.
Palattiin takaisin Fukuokaan selvittämään milloin ja miten pääsisimme lähtemään Tsushimalle. Tulipa taas muutos suunnitelmaan. Uusi taifuuni on tulossa joten saarelle menemistä ei suositella ja lautatkin on peruttu tuulen ja sateen vuoksi. Jäämme siis odottelemaan, että sää sallii meidän matkustaa suorinta reittiä Etelä-Koreaan.
Seuraava päivitys tuleekin sitten jo Busanista, nopeastipa meni kuukausi.
Matanee Nippon, hwangyong-hamnida Hanguk!
Moi! onpa komia linna ja puisto sielä voisi jopa viihtyäkkin. Hevosillahan on upea tilavan näköinen talli. Kuukausi on tosiaan menny nopsaan ja olen saanu katsella hienoja otoksia ja kokemuksia reissustanne. Turvallista seilailua Etelä-Koreaan Täällä 3 astetta pakkasta. t.ääppä
VastaaPoista